Ervaringen van coachees en opdrachtgevers

Coach en counsellor – hart en hard

“Ik heb het gevoel dat ik transparant ben, dat je door me heen kijkt.” (manager)

“Het is goed dat je het concreet wilt maken. Ik heb het inderdaad nodig, anders houd ik het vaag en levert het te weinig op.” (directie)

“Je zei de vorige keer tegen me dat ik op de automatische piloot zat. Ik heb de afgelopen weken elke keer kunnen voelen wanneer ik het weer deed. Ik kwam voor een studie advies en na 4 gesprekken weet ik wat ik wil gaan doen.” (beleidsmedewerker)

“De zin die me vanaf het begin is bijgebleven: ik sta mezelf toe om … Ik vergeef mezelf als …”

Trainingen en workshops – veilig ontwikkelen (incompany en maatwerk)

“Het is hartstikke interessant. Ook spannend. Ik ben helemaal niet gewend om naar dit soort trainingen te gaan. Het wordt me steeds duidelijk wat ik kan doen om mijn werk te verbeteren.” (adviseren als 2e beroep)

“Ik was niet van plan om iets in te brengen als casus, ik ben blij dat ik het gedaan heb.” (feedback geven)

“Er zijn 3 collega’s weg gegaan sinds de start van het md-traject. Dat is goed.””

“Het is hard werken. Ik weet wat mijn eerste stappen zijn en ik ben blij met de veiligheid die de trainers neerzetten. (deelnemer workshop)”

Management development (combinatie van individuele coaching en teamcoaching)

“Ik kom hier vandaag op een heel andere manier binnen dan op de eerste trainingsdag. Dat is niet een verandering in me, maar ook in het team. Het is een groep geworden, dat had ik nog niet verwacht na 2 dagen.” (training)

“Ieder MT-lid heeft nu een paar coachingsgesprekken gehad. Bij een aantal zie ik een echte beweging op gang komen” “Het beeld wat je van hem schetst, dat had ik nog niet gezien. Dat is goed om te weten.(directeur)”

Organisatieadvies en verandertrajecten – context en verbinden

“Ik heb met respect gekeken naar je interventie. De integriteit straalt van je af.” (dagvoorzitter)

“Je hebt ons gewezen op de eigen wijze waarop we de zaken aanpakken. En laten zien dat eigenwijs zijn onze kracht is. (directeur)”

“Wij zijn niet goed in het bewaken van het proces. Je hebt ons op het juiste moment aanwijzingen gegeven. Dat was lastig voor me, maar ook nodig.” (gemeentesecretaris)

De opdrachtgevers ervaren Uit het hart als helder, open en direct. In tijden van krappere budgetten is de aandacht gericht op wat niet (meer) kan. “Wat kan wel?!”

Feedback opdrachtgevers na het intakegesprek – u vertelt, wij vragen – resultaat

Jullie komen niet met het standaardaanbod als vergadertechnieken of functioneringsgesprekken. Halen niet een paar technieken van de plank. Er was van het begin af aan een echte klik. Jullie staken met kop en schouders boven de anderen uit.” (directeur)

“Het heeft een andere wending gekregen dan ik bedacht had, maar het klopt wel.” (afdelingshoofd)

“Dank je wel. Ik ben zo voor anderen aan het regelen, dat ik vergeten was, hoe belangrijk het is om gehoord te worden.” (hoofd P&O)